Revidert budsjett 2024

Ingen styring av bostøtten

Ingen styrking av bostøtten

14. mai 2024

Regjeringen Støre la i dag fram revidert nasjonalbudsjett. Det blir ingen bedring i bostøtten, bortsett fra en liten økning i overslagsbevilgningen på 232 mill. kroner, grunnet flere fattige bosatte flykninger enn beregnet.

Oljepengebruken i RNB er på 2,7 prosent. Handlingsregelen tillater inntil 3 prosent. Det betyr at regjeringen kunne brukt 54 milliarder kroner mer uten å bryte handlingsregelen. Regjeringen burde brukt noe av det rommet til bedre fordeling gjennom å styrke bostøtteordningen.

Bostøtten har falt dramatisk de siste ti årene. Regjeringen har fra april også fjernet den ekstra strømstøtten, slik at nesten 70 000 vanskeligstilte enten minster, eller får kutt i bostøtten.

Regjeringens boligmelding, som ble lagt fram tidligere i vår, var ventet å avklare og fornye bostøttens rolle som boligsosialt virkemiddel. Den gav ingen tydelig retning eller svar. Bostøttealliansen er derfor svært skuffet over at regjeringen heller ikke i RNB makter å bidra til å trygge situasjonen for de mest sårbare gruppene på boligmarkedet.


Bostøttealliansens krav 

Vi krever en kraftig forbedring av bostøtteordningen for å sikre stabil og trygg boligsituasjon for lavinntektsgrupper med høye boutgifter. Bostøttealliansen foreslår en økning på minst 1,1 milliarder kroner i den ordinære rammen, for å kompensere for lønnsutviklingen siden 2010.

Vi insisterer på opprettholdelse av den midlertidige strømordningen, og at den inkluderes i den ordinære støtteberegningen. Indeksering av støttesatsene etter reelle boutgifter til den enkelte er nødvendig for å bedre sikkerhetsnettet og forutsigbarheten for økonomisk sårbare.

En helhetlig evaluering av bostøtteordningen, inkludert forholdet til Husbankens andre virkemidler og sosiale boligpolitikk, er essensiell. Staten må forvalte ordningen gjennom Husbanken og sikre samspill med andre boligsosiale tiltak som startlån og kommunale tilskudd.

Vår appell er for en bostøtteordning som tar hensyn til boligkvalitet, inntektsgrenser, strømutgifter og dekningsgrad, for å oppnå en bærekraftig ordning som sikrer akseptabel bolig og trygghet for lavinntektsgrupper med høye boutgifter.